Servicekosten
Woon je in een sociale huurwoning? Dan betaal je naast de kale huur meestal ook servicekosten. Servicekosten zijn kosten voor bijvoorbeeld schoonmaak, tuinonderhoud, gemeenschappelijke elektrakosten, de lift of een huismeester.
Woon je in een sociale huurwoning? Dan betaal je naast de kale huur meestal ook servicekosten. Servicekosten zijn kosten voor bijvoorbeeld schoonmaak, tuinonderhoud, gemeenschappelijke elektrakosten, de lift of een huismeester.
Je kunt zelf energie besparen. Probeer bewust om te gaan met energieverbruik, bijvoorbeeld door apparaten uit te schakelen wanneer ze niet in gebruik zijn. Lees wat wij doen en wat je zelf kan doen aan een hoge energierekening.
Zorg voor inzicht in je verbruik. Houd je energieverbruik bij om verrassingen op de eindafrekening te voorkomen.
Maakt je woning gebruik van collectieve energievoorzieningen, zoals blokverwarming of gemeenschappelijke verlichting? Dan kunnen de gestegen energiekosten leiden tot een hogere eindafrekening van de servicekosten.
Iedere maand betaal je servicekosten. Dit is een voorschot en betekent dat je vooraf een bedrag betaalt. Ieder jaar kan het voorschot servicekosten veranderen.
In april van ieder jaar krijg je een mail over de huuraanpassing. Hierin staat ook wat de hoogte van de servicekosten wordt. Aan het begin van het volgende jaar kijken we welke kosten echt zijn gemaakt.
Wij sturen 1 keer per jaar een eindafrekening voor de servicekosten. Dit doen we meestal voor 1 augustus. Hierin lees je wat het afgelopen jaar de werkelijke kosten waren. Zijn deze kosten hoger dan wat je vooraf hebt betaald? Dan moet je bijbetalen. Door de hoge energieprijzen is de kans groot dat de eindafrekening in 2025 hoger is dan anders.
Het kan zijn dat je moet bijbetalen. Dit gaat niet via automatische incasso. Er zijn meerdere manieren waarop je kan betalen:
Administratiekosten zijn kosten voor onze administratieve handelingen om tot de juiste servicekostenafrekening te komen. Het maakt daarbij niet uit hoelang je in de woning hebt gewoond. Administratiekosten zijn minimaal € 7,50.
Je kan je voorschotbedrag aanpassen als je een individuele elektrameter of warmtemeter hebt. Via het contactformulier kun je een aanvraag doen tot het verhogen van het voorschot servicekosten. Wil je je voorschot verlagen, dan kijken wij wat we voor je kunnen doen.
Het kan dat je niet meer op een adres woont en toch een afrekening servicekosten krijgt voor die woning. Als je bijvoorbeeld een woning verlaat op 1 februari, dan ontvang je een afrekening voor de periode in het afgelopen jaar dat je in die woning woonde.
Als je geld terugkrijgt, betalen we dit binnen twee weken nadat je de afrekening servicekosten hebt gekregen. Heb je een betalingsachterstand? Dan wordt het bedrag dat je terugkrijgt, verrekend met je achterstand.
Ben je het niet eens met je afrekening servicekosten. Vul het contactformulier in en vul zo duidelijk en compleet mogelijk in waar je het niet mee eens bent.
Betaal je nu via automatische incasso? Vul een nieuwe machtiging voor automatische incasso in.
Betaal je nu via de link in de mail die je van ons kreeg? Dan hebben wij een kopie van je bankpas nodig als je je rekeningnummer wilt wijzigen. Stuur een kopie mee via ons contactformulier. Alleen je naam en rekeningnummer moeten zichtbaar zijn op de pas. Je gegevens worden binnen 3 werkdagen verwerkt.
Vanaf 2026 verandert er iets in de huurtoeslag. De Belastingdienst telde soms nog een deel van je servicekosten mee bij het bepalen van je huurtoeslag. Dit verandert in 2026: dan kijkt de Belastingdienst alleen nog naar je kale huurprijs en je inkomen.