Wat is een urgentieverklaring?
Een urgentieverklaring woningzoekende is er voor mensen in nood. Met een urgentieverklaring krijg je voorrang bij het zoeken naar een sociale huurwoning. Bijvoorbeeld als je door sociale of medische problemen met spoed een woning nodig hebt. Een urgentiecommissie zal een urgentie-aanvraag eerst beoordelen.
Met een WMO-indicatie kun je met voorrang reageren op een aangepaste woning.
Wanneer kan ik een urgentieverklaring krijgen?
Voorbeelden van situaties waarin een urgentieverklaring mogelijk kan zijn:
Je bent ernstig ziek of je hebt een beperking waardoor je niet meer in je woning kunt blijven wonen.
Je woning wordt gesloopt.
Je gaat scheiden en moet met je kind(eren) meteen je woning uit.
Je leeft door bedreiging of mishandeling in een onveilige situatie en moet meteen je woning uit.
Voorwaarden urgentieverklaring Almere
Je staat minimaal 2 jaar ingeschreven in de gemeente Almere.
Je staat ingeschreven bij WoningNet / DAK en reageert op woningen waarvoor je in aanmerking komt.
Je bruto-inkomen is lager dan € 46.000.
Voor meer informatie kijk je op
DAK.
Met een urgentieverklaring kun je niet zelf met voorrang reageren op een woning. Je wordt bemiddeld. Dit betekent dat we je een passende woning aanbieden. Weiger je de woning, dan raak je je urgentie kwijt.
Voorwaarden urgentieverklaring Amersfoort
Je staat 1 jaar ingeschreven in de gemeente Amersfoort, je stond de afgelopen 20 jaar minimaal 6 jaar aaneengesloten ingeschreven in de gemeente Amersfoort of je studeert of werkt in de gemeente Amersfoort.
Je staat ingeschreven bij WoningNet / DAK en reageert op woningen waarvoor je in aanmerking komt.
Je bruto-inkomen is lager dan € 44.035.
Voor meer informatie kijk je op DAK.
Voorwaarden urgentieverklaring Amsterdam
Met een urgentieverklaring kun je op DAK/WoningNet zelf met voorrang op woningen reageren. In de advertentie staat of je met urgentie recht op voorrang hebt of niet. Voorwaarden urgentieverklaring Amsterdam
Op de website van de gemeente Amsterdam vind je voorbeeldsituaties van noodgevallen waarbij je in aanmerking komt voor een urgentieverklaring. Daarnaast geldt nog een aantal voorwaarden .
Voorwaarden urgentieverklaring Gooi en Vechtstreek
Op de website van het
Urgentiebureau
vind je alle voorwaarden waaraan je moet voldoen voor een urgentieverklaring. Ook staat hier een overzicht waarin urgentie
niet mogelijk
is.
Hoe vraag ik een urgentieverklaring aan?
Het verschilt per gemeente hoe je een urgentieverklaring aanvraagt.
Almere
Een urgentieverklaring in Almere is 6 maanden geldig. Je vraagt de urgentieverklaring aan via Mijn Urgentie van Het Vierde Huis .
Amersfoort
Je kunt de urgentieverklaring in de gemeente Amersfoort op 2 manieren aanvragen:
Je vraagt zelf een urgentieverklaring aan bij Het Vierde Huis .
De verwijzer (maatschappelijk werker) vraagt urgentie voor jou aan.
Amsterdam
De urgentieverklaring is er alleen voor mensen in een noodsituatie die dringend een andere woning nodig hebben. Ook kunnen onderwijzend personeel, werknemers in de zorg en politiemedewerkers die werken in de uitvoering voorrang krijgen. Je kunt de urgentieverklaring in de gemeente Amsterdam op 2 manieren aanvragen:
Bel 14 020 (maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur).
Ga naar een Sociaal Loket, maak een afspraak via het afsprakenformulier of bel 020 255 29 16.
Gooi en Vechtstreek
Je vraagt de urgentieverklaring aan bij het
Urgentiebureau
.
Meer voorrang
Er zijn nog andere manieren om aan een woning te komen. Wist je dat bewoners die een sociale huurwoning achterlaten
met voorrang kunnen verhuizen
naar een middensegment of vrije sector huurwoning? Bij vrije sector huurwoningen is geen wachtlijst, maar de huurprijzen zijn wel hoger dan van sociale huurwoningen.
Andere mogelijkheden zijn:
Koopwoning of vrije sector huurwoning: kijk eens op Ik zoek
Tijdelijke huur via bijvoorbeeld Gapph, Socius Wonen of Inbetweenplaces .