Toekomstgerichte organisatie
9-9-2024

homii
Meer grip op energiekosten bij blokverwarming

Huurders die hun warmte krijgen via blokverwarming, hebben weinig inzicht in hun verbruik gedurende het jaar. Met het slimme homii algoritme is het voor ons nu mogelijk de voorschotten beter te voorspellen en aan te passen aan het geschatte verbruik.

De uitdaging

Met zoveel huizen én zoveel partners, is het lastig om de staat van elke woning bij te houden. Er ligt dus een enorme kans om meer data-gedreven te gaan werken. Dit zorgt er niet alleen voor dat je minder tijd kwijt bent aan het analyseren van de woningen, maar ook voor één plek waar alle informatie van elke partner in samenkomt. Hoe kunnen we onze huizen digitaal beheren? En hoe zorgen we ervoor dat we één databron hebben voor al onze partners in de hele keten?

De oplossing

Huurders die hun warmte krijgen via blokverwarming, stoken via een collectieve ketel en betalen een vast voorschot per maand. Ook als zij minder warmte verbruiken gedurende het jaar, staat het voorschot vaak vast. Wat teveel is betaald, wordt pas aan het eind van het jaar verrekend. Daardoor betalen sommige huurders een te hoog voorschot. En dat is vooral voor mensen die het niet breed hebben een vervelende situatie. Andere huurders betalen juist weer een te laag voorschot omdat zij meer stoken. Dat kan later weer voor schulden en naheffing zorgen.

Huurders met blokverwarming hebben dan ook veel vragen over de stookkosten. Vooral wanneer de afrekeningen worden verstuurd. Bijvoorbeeld van mensen die hun best doen om op de stookkosten te besparen, maar dat niet meteen terugzien op hun energierekening. Dat is natuurlijk super teleurstellend. Dat moet anders kunnen, dacht IT-startup homii. Zij namen contact met ons op om hun idee te presenteren. En wij waren al snel enthousiast.

De innovatie

Een algoritme dat de verwachte energiekosten bij blokaansluitingen per huishouden inzichtelijk maakt en een app waarmee bewoners en corporaties hun energieverbruik kunnen volgen. ‘Een enorm ingewikkeld proces’, zegt contractmanager Energie, Max Pohle van de Alliantie. ‘Want een blokaansluiting is iets anders dan een aansluiting op één adres. Dit gaat over grootverbruik. Er spelen ongelofelijk veel zaken mee, zoals alle overeenkomsten die wij hebben gesloten met de meetdienst, de energieleverancier, de netbeheerder, maar ook de resultaten van de kostenverdelers per huishouden. Alles is aan elkaar gekoppeld.’

Het lukte homii om in drie maanden tijd de eerste 227 woningen aan te sluiten. ‘Huurders en de bewonerscommissie waren meteen positief’, vertelt Max Pohle. ‘50% van de bewoners meldde zich binnen de eerste twee weken aan. We hebben nu een dekking van 80%.’

De oplossing

Het gebruiksvriendelijke platform toont het energieverbruik, waardoor de bewoners bewuster met hun stookkosten kunnen omgaan. De juistheid van de voorspellingen van het slimme homii-algoritme ligt aan het begin van het jaar tussen de 90 en 100%. De verwachting is dat huurders met het homii-platform zo’n 15 tot 20% kunnen besparen op hun energiekosten.

En ook voor de Alliantie is homii een welkome aanvulling. ‘homii registreert alle gegevens op één plek’, zegt Max Pohle. ‘Zij leveren ons een managementtool waarmee we grip en inzicht hebben. We krijgen minder telefoontjes, kunnen de voorschotten per huishouden aanpassen, de foutmarges zijn kleiner, er zijn minder incassorisico’s doordat mensen niet te weinig of onnodig te veel aan voorschotten betalen en we besparen ook nog eens CO2 doordat we gerichter energie kunnen inkopen.’ De Alliantie wil opschalen met homii en onderzoekt momenteel welke woongebouwen kunnen worden aangesloten, zodat zoveel mogelijk huurders gebruik kunnen maken van deze nieuwe dienstverlening.

Dit project doen we samen met

Bekijk meer innovaties
Bekijk meer innovaties
Zelf een innovatief idee?
Zelf een innovatief idee?