Documenten aanleveren

We vragen je persoonlijke gegevens om te zien of je in aanmerking komt voor een woning, je huurverleden te controleren en je inkomen te checken. Zo kunnen we een goed beeld krijgen van jouw situatie en zorgen dat je aan de huurvoorwaarden voldoet.

Gegevens en documenten

Sociale huur

Ben je kandidaat-huurder voor een sociale huurwoning? Dan moet je verschillende gegevens met ons delen. Wij checken of je voldoet aan de voorwaarden. Als kandidaat-huurder van een woning krijg je een e-mail waarin staat wat je moet inleveren:

  • Een historisch uittreksel Basis Registratie Personen (BRP)
    Dit is een document van je gemeente, hierop staan alle personen uit je huishouden. Het mag niet ouder zijn dan 3 maanden. Als je het historisch BRP online opvraagt bij de gemeente, moet je in het aantekenveld aangeven dat het een uittreksel voor een woningcorporatie is. Belangrijk: bij een incomplete BRP kan het zijn dat we de woning niet aan je toewijzen. Verhuis je binnen Amsterdam? Dan heb je geen uittreksel nodig. Wij vragen dit dan voor je aan. We willen wél een origineel BRP ontvangen als het gaat om een geheim adres of als je niet uit de gemeente Amsterdam komt.
    Let op: er zijn bedrijven die dit voor je kunnen regelen, maar zo’n bureau vraagt geld. Bij de gemeente betaal je ook voor het uittreksel zelf. Je betaalt dan dubbel en dat is niet nodig.
  • Inkomensverklaring
    De laatste inkomensverklaring die je hebt van jou en - als die er zijn - je partner of huisgenoten. Voor meeverhuizende kinderen hoeft dit niet. Een inkomensverklaring vraag je op bij de Belastingdienst. Let op: wij accepteren alleen het originele digitale bestand dat de Belastingdienst je heeft gestuurd.
  • Verhuurdersverklaring
    Hierin verklaart degene bij wie je nu huurt, dat je een 'goede huurder' bent. Je vraagt dit op bij de verhuurder waarvan je nu huurt.

Middensegment en vrije sector

Ben je kandidaat-huurder voor een middensegment of vrije sector huurwoning? Dan moet je verschillende gegevens met ons delen. Wij checken of je voldoet aan de voorwaarden.

Stap 1 | Gegevens delen via Qii

Via Qii verzamel je alle gegevens op basis van informatie uit koppelingen met officiële instanties, zoals Mijn Overheid, Mijn Belastingdienst, Mijn UWV en Mijn Kadaster. Soms vragen we extra gegevens om je geschiktheid beter te kunnen te beoordelen, bijvoorbeeld om te controleren of je gegevens nog actueel zijn.

Qii is een soort digitale kluis. Geef je ons toestemming, dan kunnen we in een deel van jouw kluis kijken. Na het toewijzen van de woning, verwijderen wij de gegevens.

Stap 2 | Check huurverleden

Heb je eerder bij ons gehuurd, dan controleren we intern of er geen openstaande incasso’s en/of overige bijzonderheden zijn.

Heb je bij een andere woningcorporatie of verhuurder een woning gehuurd? Dan lever je via Qii een verhuurdersverklaring (maximaal 5 maanden oud) en een bankafschrift van de recente huurbetaling. Hiermee toetsen we of je een (sociale) huurwoning achterlaat zonder bijzonderheden, en tegen welke huurprijs.

Stap 3 | Check extra inkomensgegevens

Soms komen inkomensgegevens niet overeen. Bijvoorbeeld als je net een nieuwe baan hebt. Dan vragen we de volgende gegevens op:

  • Recente werkgeversverklaring of arbeidscontract (maximaal 3 maanden oud)
  • Recente loonstrook (pensioen of AOW)

Heb je spaargeld? Spaargeld telt voor 10% mee bij het inkomen. Dit kan ervoor zorgen dat je toch in aanmerking komt voor de woning. Dan vragen we om een overzicht of kopie. 

Ondernemer of ZZP’er?

Dan hebben we andere stukken nodig om je dossier te beoordelen. Bij alle ondernemers vragen we in ieder geval:

  • Recent KvK-uittreksel (niet ouder dan 3 maanden)
  • Recente IB-aangifte
  • VGI (Verklaring Geregistreerd inkomen) van de Belastingdienst van het voorgaande jaar
  • Prognose van de boekhouder/accountant voor het lopende jaar (en vanaf oktober voor het huidige en het komende jaar)

Deze stukken zijn nodig om te beoordelen of je daadwerkelijk ondernemer bent en om het inkomen volledig inzichtelijk te krijgen. Dit geldt ook voor startende ondernemers.

Scheiding

Bij een (voorgenomen) scheiding kunnen we vragen om een door beide partijen ondertekende verklaring van de gemaakte afspraken. Bij voorkeur opgesteld door een mediator of advocaat.

Onroerend goed op je naam?

Als je onroerend goed op je naam hebt staan en je wil een huurwoning huren, is het belangrijk voor ons om de reden hiervan te kennen. Wij verhuren alleen aan kandidaten die de huurwoning zelf willen gaan bewonen. Daarom kunnen we je vragen de volgende documenten aan te leveren:

  • Getekende verkoopopdracht bij een makelaar
  • Informatie over hypotheek en beoogde overwaarde
  • Reden van verhuizing

Privacy en veiligheid

Wij gebruiken de gegevens om een eerste selectie te maken van kandidaten. We checken of de kandidaten voldoen aan de inkomenseisen. We geven ook voorrang aan kandidaten die uit een sociale huurwoning komen, waar niemand is blijven wonen. Zo komt er namelijk weer een woning vrij voor een woningzoekende. Omdat de vraag naar woningen groot is, is het belangrijk dat we de binnengekomen reacties snel kunnen verwerken en goed kunnen beoordelen. Daarom vragen we in sommige gevallen na het reageren al aanvullende gegevens op bij de kandidaat-huurder. Meestal gaat het om een verhuurdersverklaring en/of werkgeversverklaring of loonstrook. Dit doen we om vertraging en leegstand te voorkomen.

Wij beschermen jouw persoonsgegevens. Wij nemen beveiligingsmaatregelen en gaan goed met jouw gegevens om. Streep de gegevens, zoals je burger servicenummer (BSN), door op kopieën van documenten die wij nodig hebben. Zo verkleinen we samen het risico op bijvoorbeeld identiteitsfraude.

Meer weten

Meer weten over hoe we binnen de Alliantie omgaan met jouw persoonsgegevens?