Over wonen

Hypotheek afsluiten: wat moet ik regelen?

Heb je de woning van je dromen gevonden of ben je nog op zoek, maar wil je alvast weten hoe de hypotheekaanvraag in zijn werk gaat? Je moet veel verschillende dingen regelen en daarnaast kost het ongeveer 2 maanden om een hypotheek te regelen. Begin dus op tijd met onderstaand stappenplan om een hypotheek aan te vragen.

1. Hoeveel hypotheek kan ik krijgen?

De hoogte van de hypotheek hangt af van verschillende factoren:

  • Je inkomen
  • Eigen vermogen
  • Eventuele schulden
    Vraag je BKR-score op om schulden in kaart te brengen.

Mogelijke extra kosten

Houd rekening met extra kosten, zoals kosten koper of kosten van een verbouwing. Check ook of je in aanmerking komt voor de Nationale Hypotheek Garantie.

Hypotheekrente

Vergelijk de rentes en voorwaaarden van verschillende hypotheken.

2. Wie heb je nodig om een hypotheek af te sluiten?

Hypotheekadviseur

Schakel de hulp in van een hypotheekadviseur, die je helpt bij advies rondom je hypotheek. Je krijgt op deze manier meer zekerheid over je hypotheek en maandlasten.

Verkoopmakelaar

Een verkoopmakelaar probeert vaak druk op je te zetten, maar laat je vooral niet opjagen. Het regelen van de financiering kan bijna niet in 2 tot 3 weken, probeer 6-8 weken te krijgen om een definitief akkoord van de bank te ontvangen.

Taxateur

Je moet als koper zelf opdracht geven om een taxatierapport op te stellen, anders accepteert de hypotheekverstrekker het rapport niet. Het taxatierapport moet gevalideerd zijn: dit houdt in dat het rapport is goedgekeurd door ehet Nederlands Woning Waarde Instituut.

Overlijdensrisicoverzekering

De bank kan voor een deel van de hypotheek een overlijdensrisicoverzekering eisen. Hoewel de bank kan eisen dat je een overlijdensrisicoverzekering afsluit, je mag zelf de verzekeraar bepalen.

3. Het papierwerk

Bij het afsluiten van een hypotheek komt veel papierwerk kijken. Zo zorg je ervoor dat de benodigde documenten goed en tijdig worden aangeleverd:

  • Informeer welke documenten er benodigd zijn en wat de aanleverinstructies voor deze documenten zijn.
  • Zorg dat je ook zelf een kopie van de documenten houdt
  • Scan alle documenten in, zodat je ze eenvoudig digitaal kan verzenden. Tenzij anders aangegeven natuurlijk.
  • Zet in de documentnaam tot welke datum het document geldig is. Sommige documenten zijn namelijk maar een beperkte

Benodigde documenten:

  • Legitimatiebewijs
  • Taxatiebrapport
  • Koopakte
  • Werkgeversverklaring
  • Loonstrook / Jaaropgave
  • Leenovereenkomsten / Bewijs van doorlopende kredieten

Houd er rekening mee dat er gemiddeld 2 maanden zit tussen het insturen van de (ondertekende) hypotheekaanvraag en het passeren bij de notaris. Banken doen er steeds langer over om een hypotheekaanvraag af te handelen, het is goed om dit in gedachten te houden en op tijd te starten met de aanvraag.