Toekenning, wachtlijsten en urgentie

Wat moet ik bij derden regelen?

Inschrijving op uw nieuwe adres
In Nederland houdt elke gemeente bij wie waar woont. U bent verplicht een verhuizing naar een nieuw adres binnen vijf dagen aan uw (nieuwe) gemeente door te geven. Ook bij de toewijzing van de huurtoeslag kijkt de belastingdienst of u wel op het betreffende adres bent ingeschreven en vanaf welke datum.

Uw verhuizing geeft u persoonlijk of schriftelijk door aan de gemeente of het stadsdeel. U wordt dan automatisch ook uitgeschreven bij uw oude stadsdeel of gemeente. Kijk voor meer informatie op de website van uw gemeente.

Aanvraag huurtoeslag
Misschien heeft u in uw nieuwe woning recht op huurtoeslag. Als dat het geval is kunt u die het best zo snel mogelijk aanvragen. Dat kan bij de belastingdienst:

Gas, water en elektra
Aanmelden en doorgeven van de meterstanden bij de desbetreffende nutsbedrijven voor gas, elektriciteit, (kabel)televisie, telefoon en internet regelt u zelf.

Specifieke informatie voor regio Amsterdam:
In Amsterdam is de gemeente bezig in alle woningen een watermeter te plaatsen, zodat iedereen alleen betaalt voor wat hij of zij daadwerkelijk verbruikt. Als uw woning een watermeter heeft, dan brengt u zelf Waternet op de hoogte dat u de nieuwe bewoner bent van de woning. Als er nog geen watermeter is geplaatst, dan betaalt u voor het water via de servicekosten aan de Alliantie Amsterdam. U hoeft dan niets te doen.

Website: www.waternet.nl.