Besparen op eten

Leestijd: 3 minuten | Tips

Per persoon kun je tot 34 kilo per jaar aan eten besparen

Hoe blijft eten het beste goed en hoe gooi je minder eten weg? Hieronder lees je hoe je makkelijk bespaart op voedsel. Goed voor het milieu en voor je portemonnee. 

 

Eten langer vers  

Koud of kamertemperatuur - In een koude omgeving maken groenten en fruit minder gas en blijven ze langer goed. De koelkast - een kelder, garage of schuur - is dus de beste bewaarplek. Uitzonderingen hierop zijn: tomaat, paprika, aubergine en komkommer. Zij verliezen bij kou hun smaak en rotten sneller. Deze groenten bewaar je beter op kamertemperatuur.  

 

Groentelade of niet? - Om je groenten en fruit nog langer te bewaren, is het belangrijk dat ze kunnen ademen. Afgesloten groentelades en plastic zakjes om groenten of fruit in te bewaren, zijn geen goed idee. Het gas dat ontstaat bij rijping kan dan niet weg. Het vocht dat vrijkomt kan ook niet weg en zo ontstaat een te vochtige omgeving, waardoor eten eerder rot. De oplossing: zet de groentelade op een kier als dat kan en haal het eten uit de plastic zak.  

 

Bewaar trucs voor je eten

  • Sla: leg velletjes keukenrol onder je sla. Enkele velletjes keukenrol nemen de condens al op. Dit zorgt ervoor dat de sla niet slap wordt. Toch een beetje slap? Week ze 5 minuten in ijswater. 
  • Aardappels: leg een appel tussen je aardappels, dan lopen ze minder snel uit en blijven ze langer stevig.  
  • Andere appels bewaar je in de fruitschaal. Let op: bewaar ze niet bij de rest van het fruit, dat blijft minder lang goed in de buurt van appels.  
  • Laat bananen zo lang mogelijk aan elkaar zitten, zo worden ze minder snel bruin. Doe folie om het uiteinde waar ze bij elkaar zitten, dan blijven ze het langst fris. 
  • Rood fruit: was rood fruit met azijnwater. Meng 1 deel azijn met 2 delen water. Spoel daarna goed af en droog het voor je het fruit in de koelkast doet. Zo blijft het veel langer vers.
  • Verse kruiden: zet verse kruiden in water, dan blijven ze langer vers. Worden ze slap? Snij ze dan fijn en doe ze in een ijsklontvormpje. Voeg er een scheutje olijfolie aan toe en vries in. Handig voor sausjes en zo hoef je ze niet weg te gooien. 

 

Bewuster boodschappen doen

Het klinkt als een open deur, maar maak een boodschappenlijstje. Mensen die altijd een boodschappenlijstje maken, gooien per jaar zo'n 9 kilo minder voedsel weg. Dat scheelt voor je portemonnee. 

 

Kies voor hele groente in plaats van voorgesneden groente. Een hele bloemkool, een bos wortelen, een netje uien of een zak aardappelen is goedkoper dan een zak voorgesneden groente of een zak aardappelschijfjes. Er zit meer in, dus je kunt er meerdere keren van eten. Bovendien blijft een hele kool of krop sla langer goed dan een zak voorgesneden groenten. Je hoeft dan minder snel iets weg te gooien.  

 

Sommige groenten zijn goedkoper uit de diepvries dan verse groente. Doperwtjes uit de vriezer bijvoorbeeld zijn stukken goedkoper dan verse. En ze zijn net zo gezond. Ook groenten uit pot of blik zijn vaak goedkoper dan verse groenten. 

Wist je dat..

Sommige groenten uit blik of diepvries net zo gezond, maar een stuk goedkoper zijn dan verse groenten?

Minder restjes 

Kook de juiste hoeveelheden pasta, rijst of couscous. Een maatbeker of keukenweegschaal kan je hierbij helpen. Zo kook je niet te veel. Heb je na het eten toch nog wat over? Maak kleine gerechtjes klaar en geniet met het gezin van een tapasavond. Je kunt restjes ook prima verwerken in een omelet, soep, salade of roerbak maaltijd. Inspiratie voor restjes nodig? Met een online receptenzoeker, verzin je een maaltijd bij de producten die je in huis hebt. Al klaargemaakte gerechten over? Als je thuis werkt, kun je dit ook als lunch eten.  

Check de app tegen voedselverspilling 

Wil jij leren hoe je minder voedsel verspilt en inspiratie voor in de keuken? Check deze handige apps voor op je telefoon: 
‘Verspillingsvrije Coach’ van Milieu Centraal. Download voor Android of download voor iOS.
‘Slim koken’ van Voedingscentrum. Download voor Android of download voor iOS.

In potgroente zit vaak zout of suiker. Warm de groenten daarom niet op in hun eigen vocht, maar in water. Stuk gezonder!