2017

Geslaagde proef zonnepanelen in Almere

De Alliantie heeft een proefproject afgerond waarbij zonnepanelen zijn aangebracht op ruim zevenhonderd sociale huurwoningen in Almere. De bewoners van deze woningen houden nu in ruil voor hogere servicekosten onderaan de streep geld over doordat hun energiekosten omlaag zijn gegaan. Zij gaven de Alliantie gemiddeld een 7,5 voor het duurzaamheidsproject.

Experiment

De Alliantie is een groot voorstander van het duurzaam opwekken van zonne-energie. Gebiedscoördinator Bianca Themen: “Zonnepanelen zijn goed voor het milieu én voor de portemonnee van onze huurders. Maar liefst zestig procent van de bewoners die we hebben benaderd, heeft gebruik gemaakt van ons aanbod. Een succes dus!”. De Alliantie heeft het project inmiddels geëvalueerd door de deelnemers op een aantal punten te vragen naar hun mening. Op de vraag wat de reden was om mee te doen, antwoordde twee derde zowel de eigen besparing als het milieu. “Het is een win-win situatie. Voor de huurders lagere energiekosten en de Alliantie straks in de top drie van milieuvriendelijkste woningcorporaties!”, zegt een van de bewoners hierover. De enquête laat verder zien dat de Alliantie wordt aangemoedigd om door te gaan. “En dat is precies wat we gaan doen. We gaan meer zonnepanelen plaatsen in Almere én onze andere regio’s”, zegt Bianca in een reactie hierop.

Ervaringen

Over het algemeen zijn de bewoners blij met de geboden kans, en tevreden over de zonnepanelen en begeleiding tijdens het proces. Een van deelnemers concludeert dat het een “prima plan is om ook huurders te kunnen laten meegenieten van zonne-energie”. Er zijn ook verbeterpunten, met name door de korte periode waarin de panelen eind 2016 zijn aangebracht. In het voortraject gaat het dan met name om het goed inlichten van bewoners over wat er gaat gebeuren, wanneer en hoe, zodat zij weten wat ze kunnen verwachten. Tijdens het plaatsen zelf is een snelle afhandeling van klachten belangrijk. Wanneer de zonnepanelen eenmaal op het dak liggen, is vooral behoefte aan informatie over wat de bewoner zelf nog moet doen, bijvoorbeeld richting de energieleverancier, en een duidelijke handleiding. Deze laatste twee punten heeft de Alliantie direct kunnen oppakken door hier duidelijkheid over te geven in een brief en naast de handleiding een handige sticker met de belangrijkste tips mee te sturen.

IMG_1765.JPG