Bestuur en beleid
Met aandacht én enthousiasme werken we elke dag aan wat we belangrijk vinden: een duurzame, betaalbare woning voor iedereen.
Onze organisatie
Hier lopen we warm voor
Transparantie en integriteit, dat is voor een maatschappelijke onderneming als de Alliantie éxtra belangrijk. We willen goed besturen. Helder, duidelijk en betrouwbaar. Maar we doen méér: we lopen warm voor ons doel – een woning voor iedereen - en gaan elke dag weer de uitdagingen aan die hierbij komen kijken!
Ons bestuur
Bij de Alliantie heet het bestuur statutaire directie. Er is een voorzitter statutaire directie en een statutair directeur Financiën, ICT en Bedrijfsvoering. Deze directeuren hebben een bestuurdersrol en zijn lid van het directieteam. Het directieteam bestaat verder uit andere directieleden. Samen zijn ze verantwoordelijk voor het behalen van de doelstellingen van de Alliantie. De taken van de statutaire directeuren en het directieteam staan in het bestuurs- en directieteamreglement.
Bestuurssecretaris Kim te Brake staat het directieteam bij. Ook is zij secretaris van de Raad van Commissarissen.
de Alliantie Ontwikkeling B.V.
Jan van Barneveld is uitvoerend bestuurder van de Alliantie Ontwikkeling B.V.
Daarnaast heeft de Alliantie een aantal andere verbindingen, waaronder de Alliantie VvE Diensten B.V. In ons jaarverslag staat de verbindingenstructuur verder beschreven.
Raad van Commissarissen
De Raad van Commissarissen houdt toezicht op de statutaire directie en adviseert over beleid, ontwikkelingen en uitvoering. De Raad heeft een aantal specifieke verantwoordelijkheden, zoals het benoemen van de statutair directeuren en het goedkeuren van bepaalde besluiten van de statutaire directie. Hun taken zijn vastgelegd in het reglement van de Raad van Commissarissen. De Raad bestaat uit zes onafhankelijke leden die voor een periode van vier jaar worden benoemd. Zij kunnen daarna voor maximaal vier jaar worden herbenoemd. In het rooster van aftreden staan de data van aftreden of herbenoeming en de nevenfuncties van de leden van de Raad. In een profielschets staat aan welke eisen de individuele leden en de Raad moeten voldoen. De Raad van Commissarissen heeft een auditcommissie, een governance- en renumeratiecommissie en een vastgoedadviescommissie.
De Raad van Commissarissen bestaat uit:
- De heer A. Melkert (voorzitter - per 12 februari 2022)
- Mevrouw A.H.J.M.F. Kierkels (benoemd op voordracht van HBVA).
- De heer A.C. de Jong
- De heer P. Rutte
- Mevrouw M. Seighali (benoemd op voordracht van HBVA).
- Mevrouw I.M. de Bonth-Weekhout
Vergoeding
Het verslag van de Raad van Commissarissen staat in het jaarverslag van de Alliantie. Hierin is zowel de beloning van de bestuurders als de beloning van de commissarissen opgenomen. De jaarverslagen van de Alliantie staan onder publicaties.
Branchecodes
De Alliantie is lid van brancheorganisatie Aedes en deelnemer van de Aedescode en de Governancecode Woningcorporaties. Hierin worden onder meer eisen gesteld aan de inrichting van de bestuurlijke organisatie. De Alliantie volgt de regels in deze branchecodes, en wijkt op enkele punten af. Welke dat zijn en waarom dat is, staat in het jaarverslag.
Het Ministerie van VROM heeft het Meldpunt Integriteit Woningcorporaties opgericht. Bij het Meldpunt kan iedereen een melding doen als er een vermoeden is van niet integer handelen door medewerkers of bestuurders van woningcorporaties.
Beleid
Statuten
Wij vinden deugdelijk bestuur (good governance) van groot belang. Uitgangspunt zijn onze statuten. Deze zijn voor het laatst veranderd in 2018.
Beloningsbeleid bestuur en toezichthouders
Informatie over de beloning van het bestuur en de Raad van Commissarissen hebben wij opgenomen in onze jaarrekening.
Integriteitscode
Voor onze medewerkers hebben we een integriteitscode opgesteld. Wij zijn van mening dat onze huurders, onze samenwerkingspartners en andere stakeholders er op mogen rekenen dat wij ons aan onze normen en waarden houden.
Klokkenluidersregeling
Wij hebben ook een klokkenluidersregeling waarin we hebben vastgelegd hoe we met een melding van een mogelijke misstand omgaan en waarin is geborgd dat de melder wordt beschermd tegen mogelijk nadelige gevolgen die zij/hij kan ondervinden als gevolg van het doen van een melding.
Externe gedragscode
De Alliantie heeft zich gecommitteerd aan de gedragscode van de Neprom en de gedragscode Publiek Opdrachtgeverschap.
Intern Meldpunt
Leveranciers die klachten, vragen of opmerkingen hebben naar aanleiding van hun contacten met de Alliantie of over gunningstrajecten kunnen zich wenden tot ons Centraal Meldpunt Integriteitsschendingen (cmi@de-alliantie.nl). Daarnaast heeft het ministerie een landelijk meldpunt ingericht.
Visitatierapport
Eenmaal in de vier jaar laten we een visitatie uitvoeren door een externe partij. Het doel is om tot een onafhankelijk oordeel te komen over hoe wij ons werk doen en onze doelen realiseren. Bekijk onder publicaties de laatste visitatierapporten. In het rapport is in de bijlage ook de reactie van ons bestuur opgenomen.
Sloopregeling
De Alliantie heeft een sloopregeling.
Klachtenregeling
De Alliantie heeft een klachtenregeling.
Diverse documenten
Wie is wie
Dit is ons directieteam:
Nevenfuncties
Rob Haans is sinds 1 oktober 2013 voorzitter statutaire directie van de Alliantie. Daarnaast heeft hij de volgende nevenfuncties:
- Voorzitter bestuur Stichting Graaf Carel van Lynden (Keukenhof)
- Lid Raad van Advies Stichting Forum voor Stedelijke Vernieuwing
- Lid van de deelnemersraad Stichting Kennis Gebiedsontwikkeling (SKG)
- Lid stuurgroep Het Opdrachtgeversforum in de bouw
- Voorzitter van bestuur Coöperatieve koninklijke Boekverkopersbond U.A.
- Vice-voorzitter Stichting tot beheer Aandelen Centraal Boekhuis
- Lid bestuur Stichting de Bouwcampus
- Lid Taskforce Nieuwbouw Woningcorporaties
Roelien Ritsema van Eck is sinds 15 oktober 2020 statutair directeur Financiën, ICT en Bedrijfsvoering. Daarnaast heeft ze de volgende nevenfuncties:
- Lid Raad van Toezicht Zorggroep Sint Maarten
- Lid Raad van Toezicht IJsselland Ziekenhuis
- Eerste onderhandelaar CAO onderhandelingen Aedes
- Lid Bestuurlijk overleg SPW
- Voorzitter Werkgroep Werkgeverszaken DVS
- Lid bestuur Stichting Administratiekantoor Aandelen Triodos Bank