Servicekosten

Wat zijn servicekosten? Wat zijn servicekosten?

Elke maand betaal je servicekosten aan de Alliantie. Hiervan worden allerlei zaken betaald die niet bij de netto huur zijn inbegrepen. Zoals verlichting of schoonmaak van een ruimte die je deelt met anderen en misschien wel tuinonderhoud. 

Wat je maandelijks betaalt, is een voorschot. Aan het eind van het jaar kijken we naar de werkelijke kosten die gemaakt zijn. Vóór 1 juli ontvang je dan een servicekostenafrekening over het afgelopen jaar.

Als de kosten hoger zijn dan het voorschot dat je hebt betaald, dan moet je bijbetalen. Is het bedrag lager, dan krijg je geld van ons terug.

Let op: Voor de stookkosten ontvang je een aparte afrekening. Bij woongebouwen met een eigen meter per woning zijn de stookkosten per huurder verschillend. Dit komt omdat iedereen zijn eigen stookgedrag heeft en een eigen voorschot betaalt voor verwarming.

Wanneer ontvang ik de afrekening servicekosten? Wanneer ontvang ik de afrekening servicekosten?

Voor 1 juli over het afgelopen jaar
Je ontvangt de afrekening servicekosten voor 1 juli. De afrekening gaat over de periode januari tot en met december van het afgelopen jaar. In de afrekening staat wat er in het vorige jaar is uitgegeven. Voor servicekosten betaal je iedere maand een voorschot. De Alliantie berekent achteraf de werkelijk gemaakte kosten. Vaak is er een verschil tussen de werkelijk gemaakte kosten en het betaalde voorschot. Daardoor moet je soms bij betalen en soms krijg je geld van ons terug.

Het kan dat je niet meer op een adres woont en toch een afrekening servicekosten krijgt voor die woning. Als je bijvoorbeeld een woning verlaat op 1 februari, dan ontvang je een afrekening voor de periode in het afgelopen jaar dat je in die woning woonde.  

Afrekening betalen
Het kan zijn dat je moet bij betalen. Dit gaat niet via automatische incasso. Er zijn meerdere manieren waarop je kan betalen: 

  • In de e-mail die je hierover ontvangt, staat een ‘betaal-knop’. Hiermee kun je direct en veilig betalen. 
  • Hebben wij geen e-mailadres, dan ontvang je de factuur per post. Op de factuur staat een QR-code waarmee je direct kunt betalen. 
  • Ook kun je ervoor kiezen om met iDEAL te betalen via Mijn Alliantie.


Geld terugkrijgen
Als je geld terugkrijgt, betalen we dit binnen twee weken nadat je de afrekening servicekosten hebt gekregen. Heb je een betalingsachterstand? Dan wordt het bedrag dat je terugkrijgt verrekend met je achterstand.

Toch nog vragen? 
Dan staan we voor je klaar. Stel je vraag via de chat: klik op het tekstwolkje rechtsonder in het scherm.