Door corona werken we anders. Onze balies zijn gesloten. Je kan een reparatie zelf online aanvragen. De wachttijden zijn langer, we vragen daarvoor je begrip. Regel je woonzaken gemakkelijk in Mijn Alliantie of neem contact op via chat of telefoon.
Veelgestelde vragen

Overlast van anderen

Wat kan ik doen aan burenoverlast? Wat kan ik doen aan burenoverlast?

Iedereen wil prettig wonen. Daarom is het belangrijk dat buren rekening houden met elkaar. Overlast van buren kan heel vervelend zijn en is soms moeilijk aan te pakken. Er zijn geen landelijke regels voor. Je kan wel een paar dingen doen bij overlast:

Stap 1: zelf in gesprek gaan
Een gesprek met diegene die je overlast bezorgt, is vaak de beste manier om het probleem aan te pakken. Veel mensen weten niet eens dat zij overlast veroorzaken. Probeer samen tot een oplossing te komen. Meer informatie en tips lees je in de folder Prettig samenleven met je buren.

Stap 2: buurtbemiddeling
Heb je zelf al van alles geprobeerd, maar wordt de situatie niet beter? Je kan dan Buurtbemiddeling inschakelen. Zij bemiddelen kosteloos bij problemen tussen bewoners. Ze zoeken dan samen met de buren naar een goede oplossingen voor de problemen. 

Stap 3: Schriftelijk melden bij Alliantie
Als je overlast blijft houden kan de Alliantie in sommige gevallen ingrijpen. Vul het registratieformulier overlast in en houdt twee weken lang de overlast bij met het logboek. Stuur deze naar ons via het contactformulier. Als we dit ontvangen, neemt een medewerker van Sociaal Beheer contact met je op. Meestal vraagt deze medewerker aan jou en eventuele buren om tijdens een langere periode de overlast bij te houden. Let op: als je een melding maakt bij de politie (of een andere instantie), weten wij dat niet. Zet deze meldingen daarom ook in het logboek.

Heb je hierover vragen? Stel ze aan ons via de chat.

De meeste overlastzaken worden uiteindelijk opgelost. In heel enkele gevallen leidt overlast tot ontruiming. Dit is een langdurig traject, waarbij een uitgebreid dossier van de overlastveroorzaker nodig is en de rechter eerst een vonnis uitspreekt.

Anoniem melden

Wij nemen anonieme meldingen aan, maar kunnen alleen actie ondernemen als wij weten wie je bent en wat de overlast precies inhoudt.


Hoe kom ik in contact met buurtbemiddeling? Hoe kom ik in contact met buurtbemiddeling?

Als je last hebt van burenoverlast kan je het best eerst zelf in gesprek gaan. Als dat niet zorgt voor een oplossing, kan Buurtbemiddeling helpen. Buurtbemiddelaars begeleiden - kosteloos - gesprekken waarin buren samen op zoek gaan naar oplossingen voor de onderlinge problemen. Per regio zijn er verschillende instanties:

Regio Naam organisatie Telefoon E-mailadres
Almere
De Schoor (036) 527 85 00
buurtbemiddeling@deschoor.nl
Amersfoort/
Eemnes
Welzin (033) 469 24 20
buurtbemiddeling@welzin.nl
Amsterdam
Beter Buren (085) 902 28 10
info@beterburen.nl
Gooise Meren
Versa Welzijn
(035) 623 11 00
buurtbemiddeling@versawelzijn.nl
Hilversum Versa Welzijn (035) 623 11 00
buurtbemiddeling@versawelzijn.nl
Hoevelaken
Buurtbemiddeling (033) 469 24 20
buurtbemiddeling@nijkerk.eu
Huizen
Versa Welzijn
(035) 623 11 00
buurtbemiddeling@versawelzijn.nl
Laren/
Blaricum
Welzin (033) 469 24 20
buurtbemiddeling@welzin.nl
Soest Buurtbemiddeling
(033) 469 24 20
buurtbemiddeling@soest.nl
Wijdemeren
Versa Welzijn
(035) 623 11 00
buurtbemiddeling@versawelzijn.nl


Wat mag er in de algemene ruimte staan? Wat mag er in de algemene ruimte staan?

Je mag geen spullen plaatsen in een gemeenschappelijke ruimte , zoals in een hal, portiek of galerij. Bewoners zorgen er samen voor dat deze ruimten schoon en toegankelijk zijn. Dat is voor je eigen veiligheid en die van je medebewoners. 

Als een huurder zich hier niet aan houdt, zien we dat als overlast. We sturen dan een brief met het verzoek om de spullen weg te halen. Doet de huurder dat niet, dan verwijderen wij de goederen of leggen een boete op van € 25,00 per dag. Dit staat ook in de Algemene Huurvoorwaarden die elke huurder ondertekent.