Overlast van anderen
Iedereen wil prettig wonen. Daarom is het belangrijk dat buren rekening houden met elkaar. Overlast van buren kan heel vervelend zijn en is soms moeilijk aan te pakken. Er zijn geen landelijke regels voor. Je kan wel een paar dingen doen bij overlast:
Stap 1: zelf in gesprek gaan
Een gesprek met diegene die je overlast bezorgt, is vaak de beste manier om het probleem aan te pakken. Veel mensen weten niet eens dat zij overlast veroorzaken. Probeer samen tot een oplossing te komen. Meer informatie en tips lees je in de folder Prettig samenleven met je buren.
Stap 2: buurtbemiddeling
Heb je zelf al van alles geprobeerd, maar wordt de situatie niet beter? Je kan dan Buurtbemiddeling inschakelen. Zij bemiddelen kosteloos bij problemen tussen bewoners. Ze zoeken dan samen met de buren naar een goede oplossing voor de problemen.
Stap 3: melden bij Alliantie
Als je overlast blijft houden kan de Alliantie in sommige gevallen ingrijpen. Vul het registratieformulier overlast in en houdt twee weken lang de overlast bij met het logboek. Stuur deze naar ons via het contactformulier. Als we dit ontvangen, neemt een medewerker van Sociaal Beheer contact met je op. Meestal vraagt deze medewerker aan jou en eventuele buren om tijdens een langere periode de overlast bij te houden. Let op: als je een melding maakt bij de politie (of een andere instantie), weten wij dat niet. Zet deze meldingen daarom ook in het logboek.
Overlast kun je ook melden in Mijn Alliantie. Je ziet dan direct of wij kunnen helpen. Als wij niet kunnen helpen, dan wijzen we je de juiste plek.
De meeste overlastzaken worden uiteindelijk opgelost. In heel enkele gevallen leidt overlast tot ontruiming. Dit is een langdurig traject, waarbij een uitgebreid dossier van de overlastveroorzaker nodig is en de rechter eerst een vonnis uitspreekt.
Anoniem melden
Wij nemen anonieme meldingen aan, maar kunnen alleen actie ondernemen als wij weten wie je bent en wat de overlast precies inhoudt.
Heb je nog vragen? Stel ze aan ons via de chat.
Als je last hebt van burenoverlast kan je het best eerst zelf in gesprek gaan. Als dat niet zorgt voor een oplossing, kan Buurtbemiddeling helpen. Buurtbemiddelaars begeleiden - kosteloos - gesprekken waarin buren samen op zoek gaan naar oplossingen voor de onderlinge problemen. Per regio zijn er verschillende instanties:
Plaats | Naam organisatie | Telefoon | E-mailadres |
Almere |
De Schoor | (036) 527 85 00 |
buurtbemiddeling@deschoor.nl |
Amersfoort/ Eemnes |
Welzin | (033) 469 24 20 |
buurtbemiddeling@welzin.nl |
Amsterdam |
Beter Buren | (085) 902 28 10 |
info@beterburen.nl |
Gooise Meren |
Versa Welzijn |
(035) 623 11 00 |
buurtbemiddeling@versawelzijn.nl |
Hilversum | Versa Welzijn | (035) 623 11 00 |
buurtbemiddeling@versawelzijn.nl |
Hoevelaken |
Welzin | (033) 469 24 20 |
buurbemiddeling@welzin.nl |
Huizen |
Versa Welzijn |
(035) 623 11 00 |
buurtbemiddeling@versawelzijn.nl |
Laren/ Blaricum |
Welzin | (033) 469 24 20 |
buurtbemiddeling@welzin.nl |
Soest | Welzin | (033) 469 24 20 |
buurtbemiddeling@welzin.nl |
Weesp | Beter buren | (085) 902 28 10 |
info@beterburen.nl |
Wijdemeren |
Versa Welzijn |
(035) 623 11 00 |
buurtbemiddeling@versawelzijn.nl |
Je mag geen spullen plaatsen in een gemeenschappelijke ruimte , zoals in een hal, portiek of galerij. Bewoners zorgen er samen voor dat deze ruimten schoon en toegankelijk zijn. Dat is voor je eigen veiligheid en die van je medebewoners.
Als een huurder zich hier niet aan houdt, zien we dat als overlast. We sturen dan een brief met het verzoek om de spullen weg te halen. Doet de huurder dat niet, dan verwijderen wij de goederen of leggen een boete op van € 25,00 per dag. Dit staat ook in de Algemene Huurvoorwaarden die elke huurder ondertekent.