Huurzaken

Hoe bepaalt de Alliantie de huurprijs? Hoe bepaalt de Alliantie de huurprijs?

Wij bepalen de huurprijs van onze woningen in een paar stappen:

Stap 1: We kijken wat de maximale huurprijs is. Voor elk onderdeel in de woning geven we ‘punten’. Het totaal aantal punten bepaalt de maximale huurprijs. Dit staat zo in de wet. Lees hier de uitleg over het puntensysteem.

Stap 2: We bepalen het bedrag waarvoor we de woning willen verhuren. Een sociale huurwoning heeft altijd een rekenhuur onder de €763,47 (prijspeil 2022). Dit wordt gemeten als je de woning gaat huren. Maar wij verhuren veel woningen voor een veel lagere huur. Dat doen we omdat we willen dat elk huishouden en inkomen kans maakt op een sociale huurwoning. 

Stap 3: het huishouden en het inkomen bepalen op welke woningen je op WoningNet kunt reageren. Is je inkomen lager dan in het overzicht hieronder, dan kan je reageren op woningen met een huurprijs tot € 633,25 (1 of 2 persoons huishouden) of € 678,66 (3 of meer persoonshuishouden). Dit heet passend toewijzen.  

Inkomensgrenzen passend toewijzen:

  • Eenpersoonshuishouden tot AOW: € 24.075
  • Eenpersoons ouderenhuishouden: € 23.975
  • Meerpersoonshuishouden tot AOW: € 32.675
  • Meerpersoons ouderenhuishouden: € 32.550

We noemen het een 'ouderenhuishouden’ als de bewoner ouder is dan 66 jaar en 4 maanden.

Is je huishoudinkomen hoger dan de bedragen hierbovenl? Dan kun je reageren op woningen met een huurprijs van € 634 (1 of 2 persoons huishouden) of € 679 (3 of meer persoonshuishouden) tot € 763,47. Sociale huurwoningen zijn beschikbaar voor huurders met een huishoudinkomen tot € 40.765 (eenpersoonshuishoudens) of 45.014 (meerpersoonshuishoudens).

Let op: de huurprijs in de advertentie op WoningNet is altijd onder voorbehoud. De prijs die er staat, is gebaseerd op je profiel. Zorg er daarom altijd voor dat je gegevens kloppen. Zo zie je alleen de woningen met een huurprijs die passen bij jouw huishouden.

Hoe en wanneer betaal ik mijn huur? Hoe en wanneer betaal ik mijn huur?

Je betaalt de huur voor of op de eerste dag van elke nieuwe huurmaand. Je kiest zelf hoe je betaalt:

  • Online: via Mijn Alliantie betaal je snel en eenvoudig online de huur met iDeal. Hier kan je ook je rekeningnummer of manier van betalen aanpassen.

  • Automatische incasso: wij schrijven elke eerste werkdag van de maand de huur af van je rekening. Hiervoor geef je ons toestemming via het document machtiging automatische incasso. Stuur het document naar ons toe via het contactformulier.
    • Wilt je de machtiging intrekken? Stuur dan het ingevulde formulier Intrekken machtiging.pdf naar ons toe via het contactformulier.
    • Voor het veranderen van een rekeningnummer voor de automatische incasso moet eerst de bestaande machtiging ingetrokken worden en dan een nieuwe machtiging gegeven worden. Stuur beide documenten naar ons toe via het contactformulier.
    • Wilt je je rekeningnummer wijzigen? Neem contact op via het contactformulier.

  • Via de mail (= mail-to-pay): wij kunnen je elke maand een iDEAL-link mailen om de huur te betalen. Dit regel je in Mijn Alliantie


Wat zijn de algemene voorwaarden van huren? Wat zijn de algemene voorwaarden van huren?

Je gaat een huurcontract tekenen of hebt een huurcontract getekend met de Alliantie. In dit contract staan de officiële afspraken die je maakt met de Alliantie, zoals dat je betaalt om gebruik te maken van een woning van ons. Je hebt rechten en plichten. Deze staan allemaal in de algemene huurvoorwaarden.

In de huurovereenkomst lees je welke algemene huurvoorwaarden voor je gelden:

De belangrijkste voorwaarden



Je betaalt de huur vooruit
Als de huurovereenkomst ingaat, betaal je huur. De huur moet altijd vóór de eerste dag van de maand betaald zijn. Je kiest zelf op welke manier je wil betalen

De huur is bestaat uit een paar delen:

  • Netto huur: de huur die je betaalt voor alléén de woning. Dit noemen we ook wel kale huur;
  • Servicekosten: bijvoorbeeld kosten voor schoonmaak van de gemeenschappelijke ruimtes, wateren stroom in de gemeenschappelijke ruimtes of onderhoud van een gemeenschappelijke tuin.


De bruto huur is de netto huur plus de servicekosten. De rekenhuur is het deel van de totale huur dat in aanmerking komt voor huurtoeslag (netto huur plus een deel van de servicekosten).

Je laat je huis schoon, heel en veilig achter
Als je in een woning gaat wonen, bekijkt een woonadviseur van de Alliantie hoe de woning eruit ziet. Als je verhuist, moet de woning weer aan die beschrijving voldoen. Sommige veranderingen aan je woning mag je doen zonder dat je het moet terugdraaien als je verhuist. We bekijken en noteren hoe je woning eruit ziet als je deze achterlaat. Dit noemen we de opleveringsstaat. De huurder en de Alliantie ondertekenen dit en we voegen het toe aan de huurovereenkomst.

Als je in een woning van ons gaat wonen, controleert een medewerker van de Alliantie samen met jou hoe de woning eruit ziet. Dit staat beschreven in de opname. Wanneer je verhuist, moet de woning aan die beschrijving voldoen. Sommige veranderingen aan de woning mogen, maar je moet daar wel toestemming voor vragen. De opname (staat van de oplevering) wordt door jou en de Alliantie ondertekend en aan je huurovereenkomst toegevoegd.

Je woont zelf in de woning 
Je mag de woning niet leeg laten staan of verhuren aan iemand anders. Dat zien wij als onderhuur en valt onder woonfraude. Onder bepaalde voorwaarden is huisbewaring wel toegestaan.

Je zorgt zelf voor de binnenkant van je woning
De Alliantie is verantwoordelijk voor het onderhoud aan de buitenkant van de woning, de huurder voor het onderhoud binnen. Ook ben je verantwoordelijk voor je eigen spullen. Wij raden je aan een inboedelverzekering af te sluiten en een verzekering voor wettelijke aansprakelijkheid (WA verzekering).

Je bent verantwoordelijk voor je huis
Je mag je huis niet gebruiken voor activiteiten die strafbaar zijn. Dat valt onder woonfraude.


Voorwaarden zonnepanelen
De Alliantie levert zonnepanelen aan huurders. Naast de huurovereenkomst voor het huren van een woning zijn er ook afspraken gemaakt over het gebruik van de zonnepanelen. Bekijk deze algemene voorwaarden.

Voorwaarden warmtelevering
Voor een deel van onze woningen werken wij samen met Warmteleveranciers. Als je woning is aangesloten bij een Warmteleverancier zijn er ook afspraken gemaakt die staan in de algemene voorwaarden warmtelevering. Bekijk deze algemene voorwaarden

 


Heb je vragen over de huurvoorwaarden?
Stel je vraag via de chat: klik op het tekstwolkje rechtsonder in het scherm.

Hoe vraag ik een kopie van mijn huurcontract aan? Hoe vraag ik een kopie van mijn huurcontract aan?

Soms heb je een kopie van je huurcontract nodig. Wij kunnen deze toesturen, vraag dit aan via het contactformulier.


Hoe vraag ik een huurspecificatie aan? Hoe vraag ik een huurspecificatie aan?

Soms heb je een huurspecificatie nodig, bijvoorbeeld voor het aanvragen van huurtoeslag. Op een huurspecificatie staat precies waar de maandelijkse huurkosten uit bestaan.

Een huurspecificatie van het afgelopen jaar vraag je zelf aan via Mijn Alliantie

Kan iemand anders mijn zaken regelen? Kan iemand anders mijn zaken regelen?

Je kan iemand anders machtigen om je zaken te regelen. Je geeft dan toestemming aan een ander om bijvoorbeeld de huur over te maken. Om dit te regelen, vullen de gemachtigde en jij samen een volmacht in. Stuur het ingevulde formulier daarna naar ons via het contactformulier.

Hoe werkt het puntensysteem voor een woning? Hoe werkt het puntensysteem voor een woning?

Het aantal punten bepaalt de maximale huurprijs van een woning, kamer, woonwagen of standplaats. Elk onderdeel van de woning krijgt punten. Bijvoorbeeld de grootte van de kamers, de keuken, het toilet, de wastafel en douche en de WOZ-waarde. Deze puntentelling heet ook wel het woningwaarderingsstelsel. Het puntensysteem geldt niet voor huurwoningen in de vrije sector.

De manier van punten berekenen wordt elk jaar vastgesteld. De inflatie wordt gecorrigeerd en ook de WOZ wijzigt jaarlijks. Dit betekent dat het puntenaantal regelmatig verandert.

Verandering per 1 mei 2022
De WOZ-waarde heeft minder invloed op het aantal punten. Gemeenten stellen jaarlijks de waarde vast van alle woningen en bedrijfspanden, de Waardering Onroerende Zaak (WOZ). Hoe hoger de WOZ, hoe meer punten de woning krijgt. Per 1 mei 2022 is de WOZ maximaal 33% van het totaal aantal punten voor woningen met 142 punten of meer. Door dit plafond kan het puntental, en dus ook de maximale huurprijs, van sociale huurwoningen dalen. 

Voorbeeld:
Zelfstandige woning met meer dan 142 punten


Oud Nieuw

Punten % Punten %
Gewone punten 80 50% 80 67%
WOZ-punten 80 50% 39,40 33%
Totaal 160 100% 119,40 100%


Verandering in het puntensysteem en de huuraanpassing
De ingangsdatum van de wijziging is sneller ingegaan dan de overheid eerst van plan was. Daardoor waren de voorbereidingen voor de huuraanpassing al gereed. Huurders die op 1 juli een te hoge netto huur betalen, krijgen van ons bericht. Wij gaan de huur en de huuraanpassing voor hen aanpassen. 

Als de contracthuur hoger is dan de maximale huurprijs, verlaagt de Alliantie de huur per 1 juli. Gelijk met de huuraanpassing dus. 

Als huurder kun je het gehele jaar door ook huurverlaging aanvragen.