Hoe bepaalt de Alliantie de huurprijs? Hoe bepaalt de Alliantie de huurprijs?

Het vaststellen van de huurprijs gaat in een aantal stappen:


1. De Alliantie bepaalt eerst de maximale huurprijs. Voor elk kenmerk krijgt de woning ‘punten’. Het totaal aantal punten bepaalt de maximale huurprijs. Dit is wettelijk geregeld. 


2. Vervolgens bepaalt de Alliantie het huurbedrag waarvoor we de woning willen verhuren. Dit mag niet hoger zijn dan een bepaalde grens, dat noemen we de aftoppingsgrens. Er is een lage aftoppingsgrens van € 619 (voor een- en tweepersoonshuishouden) en een hoge aftoppingsgrens van € 663 (voor drie- en meerpersoonshuishoudens).


3. De huurprijs die in stap 2 wordt vastgesteld is voor sommige huurders te hoog. We kijken daarom ook naar je huishouden en het inkomen van de nieuwe huurder. Als je recht hebt op huurtoeslag, dan betaal je een lagere huur dan in de advertentie staat. Dit heet passend toewijzen.


4. Als je geen recht heeft op huurtoeslag, betaal je de huurprijs uit de advertentie. Dat is de huurprijs die is vastgesteld in stap 2. Woningzoekenden kunnen meestal op alle woningen reageren, als de woning niet te groot of te klein is voor het huishouden. Soms kunnen alleen woningzoekenden reageren met een inkomen dat geen recht geeft op huurtoeslag.

Hoe en wanneer betaal ik mijn huur? Hoe en wanneer betaal ik mijn huur?

Je betaalt de huur voor of op de eerste dag van elke nieuwe huurmaand. Je kiest zelf hoe je betaalt:

  • Online: via Mijn Alliantie betaal je snel en eenvoudig online de huur met iDeal. Hier kan je ook je rekeningnummer of betaalmethode aanpassen.
  • Automatische incasso: wij schrijven elke eerste werkdag van de maand de huur af van je rekening. Hiervoor geef je ons toestemming via het formulier machtiging automatische incasso. Stuur het formulier naar ons toe via het contactformulier.
    • Wilt je de machtiging intrekken? Stuur dan het ingevulde formulier Intrekken machtiging naar ons toe via het contactformulier.
    • Voor het wijzigen van een rekeningnummer t.b.v. automatische incasso moet eerst de bestaande machtiging ingetrokken worden en dan een nieuwe machtiging gegeven worden. Stuur beide formulieren naar ons toe via het contactformulier.
    • Wilt je je rekeningnummer wijzigen? Neem contact op via het contactformulier.
  • Via de mail: wij kunnen je elke maand een iDEAL-link mailen om de huur te betalen. Ook dit vraag je aan via het contactformulier. Vermeld hierbij je klantnummer en e-mailadres.


Wat zijn de huurvoorwaarden? Wat zijn de huurvoorwaarden?

Je gaat een huurcontract tekenen of hebt een huurcontract getekend met de Alliantie. In dit contract staan de officiële afspraken die je maakt met de Alliantie, zoals dat je betaalt om gebruik te maken van een woning van ons. Je hebt rechten en plichten. In de huurovereenkomst lees je welke algemene huurvoorwaarden voor je gelden:

De belangrijkste voorwaarden:

  • Je betaalt de huur vooruit
    Vanaf het moment dat de huurovereenkomst start, betaal je huur. De huur moet altijd vóór de eerste van de maand binnen zijn bij de Alliantie. Je kiest zelf op welke manier je wil betalen. De huur is als volgt opgebouwd:
    • Netto huur: de huur die je betaalt voor alleen de woning. Dit noemen we  ook wel kale huur ;
    • Servicekosten: kosten voor onderhoud, water, stroom, gemeenschappelijke ruimtes e.d.
      De bruto huur is de netto huur plus de servicekosten. De rekenhuur is het deel van de totale huur dat in aanmerking komt voor huurtoeslag (netto huur plus een deel van de servicekosten).
  • Je laat het huis in oorspronkelijke staat achter
    Als je in een woning van ons gaat wonen, controleert een woonadviseur van de Alliantie hoe de woning eruit ziet. Dit staat beschreven in de opname. Wanneer je verhuist, moet de woning aan die beschrijving voldoen. Sommige veranderingen aan de woning mogen, maar je moet daar wel toestemming voor vragen. De opleveringsstaat wordt door jou en de Alliantie ondertekend en aan je huurovereenkomst toegevoegd.
  • Je bewoont zelf de woning 
    Je mag de woning niet leeg laten staan of verhuren aan iemand anders. Dat zien wij als onderhuur en valt onder woonfraude. Onder bepaalde voorwaarden is huisbewaring wel toegestaan.
  • Je bent zelf verantwoordelijk voor de binnenkant van uw woning
    De Alliantie is verantwoordelijk voor het onderhoud aan de buitenkant van uw woning, de huurder voor het onderhoud binnen. Ook ben je verantwoordelijk voor je eigen spullen. Wij raden je aan een inboedelverzekering af te sluiten en een verzekering voor wettelijke aansprakelijkheid.
  • Je bent verantwoordelijk voor je huis
    Je mag je huis niet gebruiken voor activiteiten die strafbaar zijn. Dat valt onder woonfraude.

Heb je vragen over de huurvoorwaarden of huurovereenkomst? Neem contact met ons op via het contactformulier

Hoe vraag ik een kopie van mijn huurcontract aan? Hoe vraag ik een kopie van mijn huurcontract aan?

Soms heeft u een kopie van uw huurcontract nodig. Wij kunnen u deze toesturen, vraag dit bij ons aan via contactformulier.


Hoe vraag ik een huurspecificatie aan? Hoe vraag ik een huurspecificatie aan?

Soms heeft u een huurspecificatie nodig, bijvoorbeeld voor het aanvragen van huurtoeslag. Op een huurspecificatie staat de opbouw van uw maandelijkse huurkosten.

U kunt uw huurspecificatie van het afgelopen jaar zelf opvragen via Mijn Alliantie

Kan iemand anders mijn zaken regelen? Kan iemand anders mijn zaken regelen?

U kunt iemand anders machtigen om uw zaken te regelen. U geeft dan toestemming aan diegene om bijvoorbeeld de huur over te maken. Hiervoor vullen u en de gemachtigde een volmacht in. Stuur het ingevulde formulier naar ons via het contactformulier.