Woning betrekken
Zodra bekend is wanneer je je nieuwe woning kan huren, maken we afspraken over het tekenen van de huurovereenkomst. De ondertekening en sleuteloverdracht doen wij in je nieuwe woning. De sleutels worden altijd door de Alliantie afgegeven. Als je het huurcontract ondertekent, betaal je ook de eerste huurtermijn en administratiekosten. De administratiekosten verschillen per regio.
Soms is een woning nog niet geschikt voor een nieuwe bewoner. Dit wordt dan voor je in orde gemaakt. De medewerker van de Alliantie kan je daar meer over vertellen.
De Verhuurcoödinator is tot 6 weken na oplevering van de woning je contactpersoon.
De eerste huurbetaling bestaat uit de huurprijs en (meestal) eenmalige administratiekosten. We noemen dit de verhuurnota. De eerste verhuurnota betaal je vóór de sleuteloverdracht en ondertekening van de huurovereenkomst. Als de huurovereenkomst ingaat, ontvang je een e-mail met het bedrag. Deze betaal je met iDEAL via een link in de e-mail. Als je contract op de helft van de maand of later ingaat, dan betaal je dat stukje maand én de maand erop.
Je betaalt huur vanaf de dag dat wij de woning aan je verhuren. Ook als je niet bereikbaar of beschikbaar bent zoals bij vakantie of ziekte.
Vrijesectorhuur
Voor een huurcontract in de vrije sector gelden andere bedragen. De Alliantie rekent bij de start van de huurperiode €75,- aan administratiekosten. Ook betaal je een borgsom. Deze krijg je terug als het huurcontract stopt.
In Amersfoort betaal je tegelijk met de eerste verhuurnota de legeskosten voor de woonvergunning namens de gemeenten in het gebied.
Inschrijven op je nieuwe adres
Elke gemeente houdt bij wie waar woont. Als je verhuist naar een nieuwe gemeente, geef dit dan binnen vijf dagen persoonlijk of schriftelijk door aan de gemeente. Je wordt dan automatisch uitgeschreven bij je oude gemeente of stadsdeel.
Gas, water en elektra
Als je verhuist, moet je dit ook doorgeven aan de bedrijven die de energie leveren voor je woning. Het aanmelden en doorgeven van de meterstanden bij nutsbedrijven voor gas en elektriciteit, regel je zelf. Ook televisie (kabel), telefoon en internet regelt de huurder zelf.
Als je een woning van ons betrekt, krijg je ook een naamplaatje. De kosten hiervoor betaalt de huurder tegelijk met de eerste huurbetaling. Je geeft zelf door welke naam er op het naamplaatje komt.
Als je naamplaatje kapot of onleesbaar is, zorg je zelf voor een nieuwe. Alleen als je een Serviceabonnement hebt bij de Alliantie regelen wij een nieuw naamplaatje. Je vraagt dit dan aan via een reparatieverzoek.
Soms heb je in een wooncomplex een pasje of 'druppel' nodig, bijvoorbeeld voor toegang tot de kelder of afvalplaats. Als je dit niet hebt gekregen, vraag er dan zelf één aan:
- Almere: neem contact op met de gemeente Almere;
- Amersfoort: neem contact op met de firma ROVA;
- Amsterdam: neem contact op met de gemeente Amsterdam;
- Gooi en Vechtstreek: neem contact op met de GAD.